1 juni 2013

#Näthat


Hej på er alla där ute.

Läste något riktigt bra som jag bara måste dela med mig till er alla där ute. Läs gärna hela!!
Skriv gärna vad ni tycker om detta 

Kära anonyma näthatare,


Jag kunde ha valt att skälla ut dig i ren desillusion för din obefogade illvilja och brist på respekt. Jag kunde ha valt att skälla ut dig av många olika anledningar.  Men jag avstår, hat löser inte hat. Var bara snäll och lyssna på vad jag har att säga.

Vet du varför jag känner igen dig? Det är inte på dina ansiktsdrag eller dina kläder, för jag har ingen blekaste aning om hur du ser ut. Jag känner inte igen dig på din röst, utan på dina kränkningar. Jag känner inte igen dig på den kärlek du sprider, utan på dina föraktfulla ord som svärtar ner sociala medier.

Jag brukar se dig i de otaliga kommentarsfält som tillhör oskyldiga bloggare vars åsikter du inte tål. Du uppmanar till självmord, du mordhotar och du ger detaljerade beskrivningar på grova våldtäkter du planerar att utföra.
Här är ett typexempel på vad du brukar skriva under anonym avsändare:

”Ful, fet och äcklig, det är vad du är. Jag hoppas du blir våldtagen och stenad till döds”.

Jag blir förskräckt. Skulle du ha kunnat säga det där till personen i fråga om du stod framför honom eller henne i det verkliga livet? Det är nämligen exakt samma sak, det enda som skiljer sig är att du inte vågar stå för vad du säger och att det är många fler som ser ditt hat när det är utskrivet. Det är ju så enkelt att hata när man inte behöver möta den andres reaktion, kanske du tänker.

Du var med i programmet ”Uppdrag Granskning” i vintras. Det visade sig att kvinnor som har en stark ställning i media och politik utgör den huvudsakliga måltavlan för hatet där oftast män var det rasande kastspjutet. 

Varför är det så? 
Det förekommer fortfarande en konservativ syn på kvinnor bland vissa människor. Människor som ännu inte kan acceptera eller är vana vid att kvinnor kan och får ta plats.
Vissa ser det som oerhört provocerande.

Det har talats om att stänga av kommentarsfält eller att slopa anonymiteten på nätet för att råda bot på hatet. Det må vara det snabbaste och lindrigaste sättet att slippa hatet. 
Men jag tror inte att det är det rätta tillvägagångssättet. Internet ska inte anpassa sig efter oss människor. Det är först och främst VI som behöver göra en beteendeförändring. För att detta skall ske måste vi börja utanför nätets ramar. Om vi börjar bygga upp den gamla hederliga respekten för varandra så kommer vi snart hamna på rätt spår. Det handlar också om att öppna upp för diskussion där tankar och idéer får flöda fritt, utan att någon skall behöva få höra att denne förtjänar en ond bråd död. 

Det handlar om acceptans, välvilja och sunt förnuft.

Du anonyma näthatare, vill du ha det såhär? Vill du verkligen utöka ondskan i en redan så trasig värld? 
Jag hoppas att du egentligen vet bättre. Jag hoppas att du ångrar dig och tänker till nästa gång och skaffar dig kunskap innan du yttrar dig. 

Jag tror på dig.

Jag hoppas att det skall ska komma en dag då vi båda kan diskutera som två mogna individer, ansikte mot ansikte, utan att bli önskade till döden oavsett åsikt. Den dagen ska jag inte behöva känna igen dig på dina föraktfulla ord, utan på dina lysande idéer. Kanske kommer jag börja känna igen dig på din röst och på dina unika ansiktsdrag. Kanske. Men för att den dagen ska komma, måste du också hoppas. Främst vilja det. För det är där det börjar.

Du måste vilja sluta hata.



Alltså detta gör mig så himla förbannad rent ut sagt, att folk får hålla på att det aldrig tar slut. Allt det här näthatet som finns i landet och i hela världen faktiskt. 
Nu har faktiskt Devote.se öppnat upp en sida där man kan skicka in sina egna berättelser och även läsa andras. 
Kika gärna in på sidan du också

Sidan hittar du här. 


Men det viktigaste av allt tycker jag att vi alla sprider detta. 
Att vi inte tycker att detta är ok





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar